Cafeteria adómentesen: költséghatékony autózás fenntarthatóan

Közösségi autómegosztás a cafeteria rendszerében

Adómentesen a cafeteria rendszerbe illeszthetősége, rugalmassága, költséghatékonysága, valamint fenntarthatósága miatt a közösségi autómegosztás egyre népszerűbb motivációs elem a vállalatok körében. Akár minden munkavállaló kaphatja, a cég számára pedig a cafeteria keretben rászánt összegnél nem kerül többe. A hibrid munkavégzés elterjedése miatt a korábbiaknál is fontosabbá válik a rugalmas mobilitás, miközben a HR-nek nem kis fejtörést okoz a munkavállalók megtartása, különösen, ha a béremelésre szánt keret elfogyott.

Jelen gazdasági helyzetben, számos bizonytalansági tényezővel súlyosbítva a cégek nagy része óvatos a beruházások terén, sőt, sok helyen költségcsökkentés a cél. Ugyanakkor továbbra is fennáll a munkaerőhiány, és a munkaerő megtartása még mindig az egyik legfontosabb vállalati és HR cél, a működőképesség megőrzése érdekében.

Így fontos kérdés, különösen, ha bért emelni aktuálisan éppen nem tud egy cég, akkor milyen egyéb ösztönzőkkel tudja megőrizni a munkavállalóit?

Az egyik lehetőség a cafeteria kínálat bővítése, sokszínűbbé tétele. Mivel mostanában zajlik a jövő évi tervezés és nyilatkoztatás, érdemes átgondolni az opciókat. Az autómegosztás a cafeteria részeként adómentes juttatásként adható, ráadásul nem csak a cég vezető rétegének, mint általában a céges autók, hanem a munkavállalók akár teljes spektrumának.

Ezenfelül rugalmasan, az éppen fennálló igényekhez igazítható az igénybevétel, így igen hatékony juttatási elemként működhet.

Költségcsökkentés

A racionalizáció részeként van, ahol a céges autók egy részét visszaveszik, a kulcsos autóflották méretét csökkentik, ezeket érdemes részben közösségi autókkal kiváltani.

Ezek használata esetén nincsenek beszerzési, javíttatási, karbantartási költségek, nem kell az autók menedzselésével foglalkozni.

A felhasználás így, egyértelműen flexibilis, akár üzleti útról, több napos igénybevételről, irodák közötti ingázásról, egy gyors üzleti találkozóról, esetleg reptéri transzferről van szó, fizetni pedig csak a tényleges használat után kell, nincsenek fix költségek, emelte ki Koralewsky Márk, a SHARE NOW digitális szolgáltatásfejlesztési igazgatója.

Azon kívül, hogy az autómegosztó használata, a rászánt cafeteria összegen túl, nem jelent semmilyen további költséget a cégnek, a munkavállalók a juttatással maguk is spórolhatnak, hiszen nem saját autóikat használják.

A közösségi autómegosztás a mobilitási rendszer fontos része lehet, akkor is, ha valakinek nincs saját autója, de bizonyos alkalmakkor szüksége lenne a tömegközlekedésen túl egyéb megoldásra; valamint akkor is, ha a munkavállaló éppen a saját autó fenntartásának drasztikus drágulása miatt, inkább a gépkocsi eladása mellett dönt.

öltönyös férfi aktatáskát tesz az autó csomagtartójába

Magyarországon a lakosság 80%-ának második legdrágább vagyoneleme az autója, általában az ingatlan után. Ugyanakkor ezen autók többsége kihasználatlan, hiszen az idő nagy részében – akár egy napból 23 órában – állnak, kétharmaduk 20 km-t sem megy naponta, miközben a parkolási és fenntartási költségek egyre magasabbak. Bár ma még a vállalatok nagyobb részénél a hagyományos mobilitási megoldásokat (tömegközlekedés, saját autó, céges autó, pool car) támogatják elsősorban egy nemrég készült kutatás szerint, az átrendeződés már megkezdődött, hiszen egyre többeknek fontos a költségtényezők mellett a fenntarthatóság is.

Fenntarthatóság

Különösen motiváló lehet ez a fiatalabb generációk számára, akiknek ezen a téren is fontos az önazonosság, hogy a környezet fenntarthatóságát a munkáltatójuk is képviselje a mindennapokban.

A carsharing a városokban jelentősen hozzájárulhat a fenntarthatósághoz. A kimutatások szerint egy megosztott autó akár 7-10 saját használatú járművet is képes kiváltani, így egy város közlekedését egy sokszínűbb modellben sokkal kevesebb gépjárművel el lehetne látni, ami javítana a dugókon és a parkolás helyzetén egyaránt.

A felmérés arra is rávilágított, hogy az autómegosztást jelenleg a cégek nagyjából negyede támogatja, miközben akik már kipróbálták ezt a megoldást, 95%-ban elégedettek vele. A következő 3-5 évben az igények és a prioritások változásai várhatóan a mobilitási megoldások bővülését fogják hozni.

A válaszadók közel fele szerint megnő a munkahelyi mobilitás támogatása és fontossága is a közeljövőben, hiszen a hibrid munkavégzés a megkérdezettek kétharmada szerint velünk marad.

Koralewsky Márk kiemelte, a carsharing jól kombinálható az egyéb közlekedési elemekkel, akár a tömegközlekedéssel, akár a mikromobilitási szolgáltatásokkal, így a közösségi biciklis vagy rolleres közlekedéssel is.

Utóbbiak elterjedése egyre szélesebb körben várható a korábban idézett felmérés szerint. (A válaszadók 73%-a számít rá.)

A jármű ráadásul bárhol felvehető, így nem kell mindenképpen a telephelyre menni felvenni, mint a kulcsos autó esetén, a munkávállalót akár a ház előtt várja.

autókereső mobil applikáció

A SHARE NOW applikációjával, ha előre tervezhető az út, akkor akár adott címre is lehet kérni az autót, de azt is meg lehet nézni, hogy van-e éppen szabad kocsi a közelben. Az autók percdíjas, órás, illetve napos csomagokban is elvihetőek, a díjban pedig az üzemanyag, az adók, a biztosítások egyaránt benne vannak, így a felhasználóknak ezekkel a részletekkel egyáltalán nem kell törődniük.

Mivel a cég autóflottájának átlagéletkora kevesebb mint két év, így környezeti hatásuk is jóval kisebb, mint a Magyarországon futó átlagos járműveké, ahol az átlagéletkor 2021-re 15 évre nőtt.

A szakember egy német kutatást is megemlített, mely szerint egy közösségi autó akár 20 magánjárművet is kiválthat, ezzel mentesítve a környezetet ezek negatív hatásaitól.

Forrás: HR portál